Duvar yıkılalı 18 yıl olmuş...



kişisel tarihimle ilgili yazı 9 kasım itibarıyla güncelliğini yitirdiğinden yerine hemencecik yeni bir yazı bulmak gerekti, ben de bbc'nin tarihte bugün sayfasından kopya çekeyim dedim. baktım şahane bir mevzu var, berlin duvarının yıkılışı... bu blogu takip edenler bilir, demir perde, soğuk savaş, casuslar, istihbarat örgütleri, eski sovyetler, doğu almanya sevdiğimiz konular arasındadır. keşke daha önceden bilseydim, böyle çalakalem bir şeyler karalayacağıma adamakıllı bir metin yazardım, bir dahaki sefere artık.

Berlin Duvarı (Almanca:Berliner Mauer) Doğu Almanya vatandaşlarının Batı Almanya´ya kaçmalarını önlemek için Doğu Alman meclisinin kararı ile 1961 yılında yapılmış. 46 km uzunluğundaki duvar 9 Kasım 1989'da Doğu Almanya'nın, isteyen vatandaşlarin Batı'ya gidebileceğini açıklamasının ardından yıkılmış. yıkılacağı gece duvarın iki yanında bekleşen yüzlerce alman, saatler gece yarısını vurduğuna neşe çığlıkları atarak duvarı aşıp birbirlerine sarılmış, bir yandan da ellerinde balyozlarla duvarı yıkmaya koyulmuş. (şimdi bunu böyle masal gibi anlatmanın manası var mı bilemedim, internette bir sürü görüntüsü var bu anların.)

duvar, yaklaşık otuz yıl berlinlileri birbirinden ayırmış, bu süre içinde 2.5 milyon kişi doğu berlin'den batı'ya kaçmış. pek çok kaçma girişimi de duvar boyunca nöbet tutan askerlerin açtığı ateşle ölümle sonuçlanmış. (ünlü casus romanı yazarı john le carre'in "the spy who came from cold (soğuktan gelen casus)" diye çok sevdiğim bir romanı vardır, orda da çok heyecanlı ve de hüzünlü bir batı'ya kaçma hikayesi anlatılır, kitabı bulursanız kaçırmayın derim.)


berlin duvarının yıkılmaya başlaması doğu almanya'da bir dizi önemli gelişmeye yol açmış. komünist lider eric honecker ve kabinesi istifa etmiş, egon krenz yıkılmaya doğru hızla giden doğu almanya'nın son devlet başkanı olmuş ve 3 ekim 1990'da da iki almanya birleşmiş. 1997'de egon krenz, duvarı aşarak batı'ya kaçmaya çalışanları vurarak öldüren muhafızlardan sorumlu tutularak 6.5 yıl hapse mahkum edilmiş.

duvar yıkıldığında doğanlar 18 yaşındalar, zaman ne çabuk geçiyor geyiği yaparak bitireyim ben bu yazıyı. bir de elveda lenin filmini anarak, berlin duvarının yıkılışını hem mizahi hem de hüzünlü bir dille anlatan filmi çok severim. en son cnbc-e'de rastladım, yine sıkılmadan seyrettim.

iyi haftasonları herkese

not: fotoğraflar wikipedia'dan. ilki 1963'te, digeri de 1989'da cekilmis.

4 yorum:

Adsız dedi ki...
Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
gülçin dedi ki...

işte burada harika bir film olan "the lives of others-başkalarının hayatı"nı ve başrolünü oynayıp da film 2006'da en iyi yabancı film oscar'ını aldıktan sonra ölen ulrich muhe'yi de anmanın sırası.

EKMEKÇİKIZ dedi ki...

Elveda Lenin çok güzel anlatıyordu, yaşananların taa ileri tarihlere olan yansımalarını.
:)
Duvar yıkıldıktan sonra Paris'e gitmiştim. La Defense'da Berlin'den getirilmiş duvar parçalarını sergiliyorlardı.
Aytaşı filan sergiler gibi!
Tuhaf değil mi?

neo dedi ki...

gülçin,

o filmi de çok sevmiştim, ne iyi oldu hatırlattığın... ulrich muhe'nin öldüğünü bbc'de okumus, üzülmüştüm.


***

ekmekçi kız,

duvar parçaları hala satılıyor galiba e-bay gibi yerlerde, tuhaf ama başka bir dünyaya aitler aslında, artık var olmayan bir yerin parçası olarak alıcı bulmaları anlaşılabilir sanki :)